Audi 80 – recenzja, opinie

Audi 80

Audi 80 jest samochodem produkowanym w latach 1972-1996 przez niemiecki koncern motoryzacyjny Audi. Model ten doczekał się aż czterech generacji. Pierwsza z nich Audi 80 B1 została zaprezentowana w 1972 roku zastępując model F103. Pierwsze wersje posiadały jako jednostkę napędową silnik R4 wraz z rozrządem typu SOHC. Samochód oferowano w trzech wersjach: dwudrzwiowego sedana, czterodrzwiowego sedana oraz pięciodrzwiowego kombi. Nowy model przyjął się tak dobrze, iż już w następnym roku po jego zaprezentowaniu otrzymał tytuł samochodu roku 1973.

W roku 1978 zaprezentowano drugą generację modelu Audi 80. Pojazd oferowany był jako dwudrzwiowy sedan, czterodrzwiowy sedan oraz dwudrzwiowe coupe, przy czym w znaczącej większości produkowano czterodrzwiowe sedany.

Trzecią generację zaprezentowano w 1986 podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Poprawiono aerodynamiczność pojazdu znacząco zmniejszając opór powietrza powstający podczas jazdy. Ponadto, nadwozie zostało obustronnie ocynkowane, dzięki czemu pojazd był wyjątkowo odporny na rdzę. Zmieniono także płytę podłogową pojazdu. Z kolei umiejscowienie silnika, zbiornika paliwa oraz rodzaj zawieszenia pozostały te same, co we wcześniejszej generacji. Po raz pierwszy w tym modelu wprowadzono również klimatyzację jako element wyposażenia dodatkowego. Samochód można była również zamówić z napędem 4×4 zapewnianym przez międzyosiowy mechanizm różnicowy typu TorSen, który w razie potrzeb (np. wpadnięcia w poślizg) przekazywał odpowiednio większą moc do poszczególnych kół samochodu. Dzięki temu pojazd dobrze sprawdzał się na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach.

W końcu, czwartą generację – Audi 80 B4 – zaprezentowano w sierpniu 1991 roku. W pojeździe zmieniono maskę, zderzaki i błotniki. Poszerzono także rozstaw osi o prawie 7 centymetrów. Wzmocniono odporność tyłu auta oraz przesunięto bak paliwa pod podłogę bagażnika, co umożliwiło składanie oparć siedzeń tylnych. Samochód Audi 80 B4 oferowano w czterech wersjach: czterodrzwiowego seadana, pięciodrzwiowego kombi, dwudrzwiowego coupe oraz dwudrzwiowego kabrioletu.

Samochód oferowano w 7 wersjach jednostek napędowych. Zastosowane silniki obejmowały: R4 A. 6, R4 2. 0, R5 2. 3, V6 2. 6, V6 2. 8, R5 2. 2 TURBO oraz R4 1. 9 TDI. W pojeździe zastosowano również pięciobiegową manualną skrzynię biegów lub czterobiegową skrzynię automatyczną. Oferowano także dwa rodzaje napędu: napęd przedni i napęd 4×4 Quattro z mechanizmem typu TorSen. Pojemnośc zbiornika paliwa wynosiła 66 litrów.

Ostatecznie produkcję samochodów typu sedan wstrzymano w 1994 roku, kombi i copue w 1996, a kabrioletów w 2000 roku. Następcą samochodów Audi 80 został nowy model – Audi A4.

4.7/5 - (ilość ocen: 13)

4 thoughts on “Audi 80 – recenzja, opinie

  • 11 lipca 2018 o 12:13
    Permalink

    Bardzo fajny wpis 🙂 Pierwszy raz jestem na twoim blogu ale chyba będę tu wpadać częściej, bardzo podoba mi się twój styl 🙂

    Odpowiedz
  • 21 sierpnia 2019 o 13:16
    Permalink

    Klasyka motoryzacji :-). Miałem okazję użytkować i z sentymentem wspominam. Ani razu mnie nie zawiódł choć nie zawsze obchodziłem się z nim łagodnie. Stare dobre czasy.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.