Audi A3 – recenzja
Audi A3 klasyfikuje się do klasy średniej, grupy premium ( segment C). Pierwsze auto tego modelu na motoryzacyjnym rynku pojawiło się w 1993 roku i z powodzeniem produkowane jest do dnia dzisiejszego. To jeden z najpopularniejszych modeli marki Audi i jeden z najchętniej kupowanych aut tego niemieckiego koncernu. Oczywiście ma swoje wady i słabe strony wychodzące w trakcie użytkowania ( to dotyczy głównie aut używanych, nowe ”chodzą” niemal bez większych zarzutów).
A3 od początku bazuje na płycie podłogowej Volkswagena, którą wykorzystuje też m. in. VW Golf. Audi A3 ma opinię auta solidnego i bardzo przemyślanego, jednak przy konstruowaniu szczególnie tych pierwszych egzemplarzy projektantom nie udało się wystrzyc pewnych błędów. Największym problemem pierwszych aut były przede wszystkim dość głośno stukające amortyzatory. Także silniki nie należały również do tych najmocniejszych i dość często ulegały awariom.
Jednak dzięki dość prostej konstrukcji często z niewielkimi naprawami radzili sobie całkiem nieźle mechanicy amatorzy. Generacje Audi A3 które na rynek weszły po 2008 roku zyskały wiele bardziej skomplikowanych rozwiązań technicznych, dlatego też nawet najdrobniejsze naprawy muszą zostać przeprowadzane przez specjalistów. W autach tego modelu pojawiają się silniki takie jak 1. 2, 1. 4, 1. 8 oraz 2. 0 TFS. Tym co łączy wszystkie te silniki z całą pewnością jest doładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa (co oznacza, że montaż instalacji LPG w zasadzie nie ma sensu) oraz rozrząd, który napędzany został bezobsługowym (w teorii) łańcuchem.
Wielu kierowców w przypadku Audi A3 narzeka również na pojawiające się dość często problemy z układem sterującym w aucie. Częstym problemem w tej kwestii jest wyciek paliwa ( dotyczy to w szczególności silnika typu 2. 0, w autach które zeszły z linii produkcyjnej w latach 2008-2011). Mniejsze silniki tego typu ( dieslowe) spalają nawet jedynie 6 l na każde przejechane 100 km co jest wynikiem naprawdę bardzo dobrym, dzięki któremu auto jest bardzo ekonomiczne w eksploatacji, szczególnie kiedy rocznie autem tym użytkownicy pokonują solidne odległości.
Dla kierowców dynamicznych, kochających szybkość polecane są nieco większe silniki ( np. 170 KM), które również pochwalić się mogą stosunkowo niewielkim spalaniem, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że takie modle mogą rozpędzić się nawet w nieco mniej niż 8 s. Spalanie w takim wypadku waha się na poziomie 8, 5-10 l na każde przejechane 100 km. Pomimo drobnych naprawdę niedociągnięć jest dość fajne auto za stosunkowo niewielką cenę i niedrogie w eksploatowaniu.