BMW Serii 5 (e34, e39, e60) – recenzja

BMW Serii 5

BMW serii 5 są produkowane w kolejnych generacjach od roku 1972. Samochody tej serii należą do klasy średniej i klasy wyższej pojazdów oferowanych przez niemiecki koncern Bawarskie Zakłady Motorowe.

Jednym z samochodów serii 5 było zaprezentowane w 1988 roku kultowe BWM e34. Samochód ten stanowił trzecią generację serii zastępując model e28. BMW e34 oferowano w dwóch wariantach: jako czterodrzwiowy sedan oraz jako pięciodrzwiowe kombi. Co warte podkreślenia, BMW e34 było uważane z jeden z najbezpieczniejszych samochodów tej klasy, a wszystko to dzięki zastosowaniu poduszek powietrznych, systemu ABS oraz wytrzymałej i odpornej konstrukcji.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych hamulców droga hamowania przy prędkości wynoszącej 100 km/h wynosiła do 42 metrów. W pojeździe zastosowano całą gamę silników zarówno benzynowych, jak i silników Diesla o mocy od 113 di nawet 340 koni mechanicznych. Stosowano pięcio lub sześciobiegowe manualne skrzynie biegów oraz cztero lub pięciobiegowe automatyczne skrzynie biegów. Samochód posiadał także dwa rodzaje napędu: napęd tylny lub 4×4. Pojemnośc zbiornika paliwa wahała się (zależnie od wersji) od 80 do 90 litrów.

Następcą BMW e34 zostało zaprezentowane w połowie lat 90. BMW e39 oferowane jako czterodrzwiowy sedan lub jako pięciodrzwiowe kombi. Podobnie jak u poprzednika zaoferowano szeroką gamę jednostek napędowych, cztery rodzaje skrzyni biegów oraz napęd na tylną oś. Zmniejszono pojemność zbiornika paliwa z 80 do 70 litrów. W 2000 roku samochody typu e39 przeszły modernizację obejmującą: reflektory przednie, lampy tylne, kierunkowskazy, stosowane żarówki, listwy boczne oraz przedni zderzak.

W końcu, w 2003 roku na rynek wszedł następca e39 – BMW E30. Zaoferowane zostało ono jako czterodrzwiowy sedan oraz pięciodrzwiowe kombi (kombi otrzymało osobny kod – E61). Jedną z nowości było zastosowanie zawieszenia niemal w całości wykonanego z aluminium, w którym zastosowano stabilizatory, regulowane amortyzatory oraz aktywny układ kierowniczy. Gama jednostek napędowych jak zawsze była bogata. Składała się ona z silników benzynowych 520i, 523i, 525i, 528i, 530i, 540i, 545i, 550i oraz silników Diesla 520d, 525d, 530d, i 535d. Ciekawostką mogą być nowe rodzaje skrzyni biegów. Zamiast klasycznych pięciobiegowych samochód wyposażono w sześciobiegową skrzynię manualną lub automatyczną. Z kolei model M5 posiadał siedmiobiegową skrzynię sekwencyjną SMG III. Pojemność zbiornika paliwa wynosiła 70 litrów.

Na model BMW E60 M5 warto zwrócić szczególną uwagę. Dzięki nowatorskim rozwiązaniem technicznym oraz wyposażenia pojazdu w silnik V10 o pojemności 5. 0 litrów uczyniono z tego modelu jeden z najszybszych, seryjnie produkowanych sedanów na całym świecie. Silnik ten posiadał moc aż 507 koni mechanicznych, co pozwalało na jazdę z iście zawrotną prędkością.

BMW E60/61 był produkowany z przeznaczeniem na dziewięć rynków: chiński, europejski, egipski, indonezyjski, indyjski, malezyjski, rosyjski, tajlandzki oraz amerykański. Jego produkcji zaprzestano w roku 2010, kiedy model E60 zastąpiono BMW F10.

4.3/5 - (ilość ocen: 9)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.