Objawy uszkodzenia zaworu EGR
Objawy uszkodzenia zaworu EGR sa różne, bowiem wszystko zależy od stopnia i rodzaju powstałej usterki. Jakoś tak się złożyło, że zawór ten został znienawidzony zarówno przez mechaników jak i użytkowników aut, bowiem każda jego nawet najmniejsza usterka [powoduje dość poważne zakłócenia w pracy silnika, a diagnoza uszkodzeń w zaworze nie zawsze jest prosta.
Rozwijając skrót EGR otrzymamy Exhaust Gas Recirculation, czyli w prostym tłumaczeniu układ recyrkulacji spalin. Zdarza się, że w niektórych dostępnych powszechnie na rynku typach silników w skład EGR wchodzi także układ zmiennych faz rozrządu.
Zawór EGR stosowany jest w samochodach po to, by znacząco obniżyć ilość tlenu, jaki dostarczany zostaje w czasie pracy silnika do komory spalania. Z założenia ma to obniżać temperaturę oraz spowalniać wszystkie procesy spalania, obniżając tym samym emisję bardzo szkodliwego tlenku azotu do otoczenia.
Działanie zaworu EGR nie jest jakoś specjalnie skomplikowane. W każdym typie silników, który fabrycznie wyposażony został w ten właśnie zawór, układ dolotowy a także wydechowy połączony został bardzo wąskim przewodem, przez który przepływać może naprawdę niewielka porcja spalin, trafiająca wprost do kolektora dolotowego.
Natomiast zawór EGR jest jednym z elementów wspomnianego wcześniej wąskiego przewodu, do zadań którego należy przede wszystkim decyzja o tym czy i kiedy spaliny trafią do układu dolotowego. Pierwsze tego typu zawory sterowane były pneumatycznie i nie było możliwości precyzyjnej regulacji dawki spalin, z czasem jednak uległo to dość znaczącym zmianom i udoskonaleniom.
Nowsze urządzenia ze sterowaniem elektromagnetycznym otwierają się płynnie, umożliwiając precyzyjne sterowanie dostarczaną dawką spalin. Jest to bardzo trudne, dlatego awarię zaworu EGR dostrzegane są zbyt późno, co uniemożliwia jego czyszczenie. Pozostaje tylko jego wymiana na nowy, aby mógł dalej spełniać w silniku funkcje do jakich został stworzony.
W zasadzie czyszczenie najskuteczniejsze jest tylko w tych najstarszych typach zaworów, o bardzo prostej konstrukcji. Co prawda można czyścić również te nowoczesne zawory, jednak zabieg te skuteczny będzie tylko na chwilę, przez co okaże się być nieopłacalną stratą czasu.
Wielu mechaników zaleca, by niezależnie od rodzaju zaworu EGR czyścić go profilaktycznie co 60-70 tys. przejechanych kilometrów. Najczęstsze objawy, świadczące o tym, że z zaworem dzieje się coś niedobrego to:
– problemy z uzyskaniem odpowiedniej mocy silnika
– uaktywnienie kontrolki check engine na tablicy wskaźników