Jak wyczyścić zawór ERG – objawy uszkodzenia
Zawór ERG (ang. Exhaust Gas Recirculation) jest częścią układu recyrkulacji spalin. Zawór ERG odpowiada za obniżenie ilości tlenu doprowadzanego do komory spalania paliwa, co prowadzi do zmniejszenia temperatury i spowolnienia procesów spalania oraz obniżenia emisji różnego typu tlenków azotu.
Zmniejszenie ilości tlenu dokonuje się poprzez dostarczenie do układu doprowadzającego powietrze do komory spalania odpowiedniej porcji spalin.
Zawór ERG otwiera się wyłącznie w ściśle określonych warunkach: działa on przede wszystkim przy niskim i średnim obciążeniu silnika, zwłaszcza przy średnich obrotach. Zawór pozostaje natomiast zamknięty przy braku obciążenia silnika, przy jego pełnym obciążeniu oraz w sytuacji, gdy nie zostanie osiągnięta optymalna temperatura pracy.
Jak każda część, zawór ERG jest narażony na różnego rodzaju usterki i uszkodzenia. Ich najczęstszą przyczyną jest nadmierne zanieczyszczenie zaworu. W przypadku nowszych samochodów awaria może wynikać też z uszkodzenia systemów sterujących pracą zaworu EGR. Podobnie jak w przypadku samego zaworu, tak w przypadku sterowników przyczyną pozostają zanieczyszczenia, które powodując zakłócenie pracy i przeciążenie sterowników prowadzą do ich uszkodzenia i awarii. Istnieje również ryzyko wypalenia materiału wewnątrz zaworu ERG, ze względu na skład spalin.
Objawem problemów z zaworem może być wyświetlenie kontrolki silnika lub komunikatu check engine. Mogą wystąpić również kłopoty z uzyskaniem pełnej mocy. W sytuacji gdy zawór zablokuje się w pozycji otwartej kierowca będzie mieć problemy z płynnym zwiększeniem prędkości pojazdu oraz rozruchem zimnego silnika.
Czyszczenie zaworu ERG pomaga przede wszystkim w jego starszych wersjach, ale niekoniecznie będzie skuteczne w wersjach nowszych. Generalnie zalecane jest przeprowadzenie profilaktycznego czyszczenia zaworu po przejechaniu ok. 60 – 80 tys. km.
Procedurę czyszczenia najprościej przeprowadzić poprzez zdemontowanie zaworu EGR, anastępnie umieszczenie zaworu w rozpuszczalniku (bez gumowej membrany, która przez kontakt z rozpuszczalnikiem mogłaby ulec uszkodzeniu). Po krótkiej „kąpieli” zawór należy oczyścić przy pomocy pędzla, zeskrobać sadzę, a następnie wytrzeć i na powrót zamontować. Warto pamiętać, iż zawory te charakteryzują się wysokim stopniem zanieczyszczenia. Dla przywrócenia ich sprawności czasem trzeba moczyć je w rozpuszczalnikach nawet przez kilka godzin, co jakiś czas pozbywając się kolejnych warstw sadzy przy pomocy pędzla, drutu, czy papieru ściernego.