Oznaczenia silników Diesla
Silnik o zapłonie samoczynnym, znany jako silnik wysokoprężny, lub w najbardziej popularnej nazwie – silnik Diesla, jest coraz częstszym wyborem większości kierowców. Od 2004 roku rejestracja samochodów właśnie z tym silnikiem przekracza ponad 50% i staję się już standardowym rozwiązaniem. Kupując auto z tym silnikiem, a zwłaszcza będąc jego posiadaczem, warto byłoby wiedzieć co oznaczają skróty umieszczane na silnikach typu Diesle.
Zwłaszcza, że występuje ich spora ilość, a takowa wiedza może okazać się bardzo przydatna. Duża grupa ludzi także jest pewna, że dokładnie wiedzą co oznaczają dane skróty, chociaż rzeczywistość mija się z prawdą. Oto kilka oznaczeń, które uświadomią was o silniku, znajdującym się w waszym samochodzie. TDI należy do najpopularniej używanych skrótów, z którym spotkało się duże grono kierowców. Oznacza on Turbo Direct Injection, czyli w tłumaczeniu turbo doładowany Diesel z bezpośrednim wtryskiem.
Pierwszy raz z takim skrótem mogliście spotkać się w Audi, pochodzącym z 1989 roku. Od tamtej pory, ten typ silnika został chętnie umieszczany przez wielu projektantów samochodów. Podobnie brzmi TID, oznaczający Turbo Injection Diesel. Występuje także w postaci TTID, w tłumaczeniu występuje podwójne Turbo, ze względu na dwie turbiny silnikowe. JTD pierwszy raz został zastosowany przez Włochów. Głównie spotkacie ten skrót w Fiatach i Alfach, a pod tymi literkami kryje się uniJet Turbo Diesel. Charakteryzuje się on tłumacząc na Polski „wspólną szyną”, do której najpierw wtryskiwane jest paliwo, a dopiero wtedy dociera do wtryskiwaczy.
Umożliwia ona dawkowanie paliwa, w różnych fazach pracy silnika, przez co ropa spala się o wiele lepiej. Osoby związane z motoryzacją potwierdzą, ze jest to lepszy rodzaj silnika, niż TDI, mimo zastosowania w nich podobnych rozwiązań. Podobny skrót JTDm, który do standardowej definicji dokłada nazwę MultiJet, gdzie dotrysków do silnika jest więcej, niż w standardowym JTD. Kolejnym oznaczeniem jest CTDI, występujące w Oplach. W rozwinięciu jest to Common Rail Diesel Trubo Injection, czyli połączenie elementów opisanych już wcześniej. Kolejnym skrótowcem występującym w silnikach wysokoprężnych jest HDi – Hight pressure Direct Injection, czyli wysokociśnieniowy Diesel z wtryskiem bezpośrednim.
Następnie wywodzący się z japońskiej Toyoty, D-4D w pełnym znaczeniu Direct Injection for Stroke Diesel. Jest to czterosuwowy silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim. Nazwa, chociaż długa w polskim tłumaczeniu została już wyjaśniana w poprzednich skrótowcach. Mimo używania wielu oznaczeń, możecie łatwo zauważyć, że wszystkie są do siebie bardzo podobne. Różnica jest czysto marketingowa, żeby dany skrót odpowiadał silnikowi umieszczonemu w danej marce. Po oznaczeniach, łatwiej wam będzie rozpoznać koncern produkcyjny.