Rozbieganie silnika diesla co to jest
Rozbieganie silnika to problem, który spotyka coraz częściej nowocześniejsze silniki disla. Dla wielu wydaje się to być bardzo niewielką usterka, dlatego też nie przywiązują do jej usunięcia specjalnie wielkiej wagi. To błąd i to bardzo poważny, bowiem nie usunięta w odpowiednim czasie kończy się nieodwracalnym uszkodzeniem silnika. Rozbieganie silnika wysokoprężnego wiąże się przede wszystkim z jego budową oraz rodzajem paliwa wykorzystywanym regularnie do jego zasilania.
Bardzo ciężko znaleźć w obecnych czasach jakiś w miarę nowoczesny silnik disla, który nie byłby wyposażony dodatkowo w turbosprężarkę, która w dość znaczący sposób wpływa na zwiększenie mocy danego silnika. Jednak wraz z upływem czasu zużywa się i wymaga wymiany lub odpowiedniej regeneracji, dlatego warto w miarę regularnie kontrować jej stan, bowiem przy wadliwej lub zużytej dochodzi do rozbiegania silnika, a to zaniedbane może doprowadzić do trwałego uszkodzenia silnika.
Główną przyczyną rozbiegania silnika jest nieszczelność turbosprężarki, która stopniowo zaczyna przepuszczać coraz więcej oleju silnikowego. Najczęściej wędruje on do kolektora dolotowego, dlatego też nie zawsze bez dokładnego sprawdzenia da się zauważyć jego ubytki. Z kolektora olej wędruje wprost do cylindra, gdzie szybko zostaje spalony.
Przez tą sytuacje, pojazd z silnikiem disla nawet pozostając na jałowym biegu może samoczynnie zwiększać obroty ( możliwe jest, bo przecież otrzymał dodatkową, nieprzewidzianą dawkę paliwa). W efekcie również turbosprężarka znacznie zaczyna przyspieszać swoją pracę, a to powoduje że do kolektora ssącego dostaje się jeszcze więcej oleju silnikowego, którego w ogóle nie powinno tu być. Taka sytuacja może doprowadzić zarówno do zatarcia się silnika, a nawet eksplozji jednostki napędowej.
Niestety dużo szkodzą w tym przypadku również filtry cząstek stałych, przez które ilość oleju w misie olejowej znacznie wzrasta. Tu miesza się ona jeszcze z paliwem, co w konsekwencji doprowadzić może w najgorszym wypadku nawet do zassania oleju silnikowego przez odmę do jednostki napędowej. A to oznacza koniec silnika.
Co prawda rozbieganie silnika nie jest jakoś bardzo powszechne a do warsztatów nie zgłasza się z tym problemem po kilkanaście osób każdego dnia, jednak z roku na rok zauważyć można tendencję zwyżkową w pojawianiu się tego typu usterek. Szczególnie narażone są nowoczesne silniki, w tych nieco starszych dislach problem rozbieganego silnika pojawia się zdecydowanie rzadziej.
Dlatego warto posiadać przy takim silniku klapy gaszące, które w razie wystąpienia zjawiska rozbieganego silnika po wyjęciu kluczyków ze stacyjki spowodują automatyczne i natychmiastowe zamknięcie klapy doprowadzającej powietrze do cylindrów.