Rozbieganie silnika Diesla – czym jest i jak radzić sobie z problemem?

silnik diesel

Silniki Diesla w ciągu ostatnich lat przeszły cały szereg różnorodnych modernizacji mających zwiększyć ich ekonomiczność, wydajność oraz moc. Wraz z kolejnymi ulepszeniami skomplikowała się jednak ich budowa oraz pojawiły się nowe problemy. Jednym z poważniejszych utrapień, z jakimi zmagają się użytkownicy samochodów z silnikami Diesla jest tzw. rozbieganie silnika Diesla.

Problem rozbiegania silnika wynika z jego obecnej budowy. Obecnie, znacząca większość silników wysokoprężnych wyposażona jest w urządzenie zwane turbosprężarką, które odpowiada za zwiększenie mocy i momentu obrotowego jednostki napędowej. Z czasem jednak, ze względu na naturalne zużycie wynikające z normalnego użytkowania, turbosprężarki wymagają wymiany lub remontu. Zbagatelizowanie problemu przez użytkownika może prowadzić do różnorodnych, często poważnych, usterek w tym do rozbiegania się silnika.

Problem rozbiegania silnika wynika z przepuszczania przez turbosprężarkę oleju silnikowego (stosowanego jako smaru) do kolektora dolotowego, a następnie do komory cylindra, gdzie ulega on spalaniu. W efekcie silnik otrzymując swego rodzaju „dodatkową” porcję paliwa, której spalanie powoduje ciągłe zwiększanie obrotów. Zwiększenie obrotów powoduje przyśpieszenie pracy turbosprężarki, która pompuje coraz większe ilości oleju silnikowego coraz bardziej przyśpieszając pracę urządzenia. W końcu, silnik osiąga maksymalne obroty pomimo niedostarczania do niego kolejnych dawek paliwa (paliwo zastępuje pompowany przez turbosprężarkę olej silnikowy). Co bardzo istotne, nawet wyjęcie kluczyka ze stacyjki nie rozwiązuje problemu, gdyż silnik pracuje już wyłącznie na oleju silnikowym, a nie na paliwie z baku. Taka sytuacja w najlepszym wypadku powoduje zatarcie silnika przez brak oleju silnikowego, w najgorszym wypadku zaś może dojść do osiągnięcia poziomu krytycznego i eksplozji silnika wysokoprężnego z powodu zatarcia panewek i wybicia korbowodu przez blok jednostki napędowej.

Problem rozbiegania silnika dotyczy przede wszystkim silników 1. 9 DCI (stosowane w samochodach marki Renault), 1. 3 Multijet (stosowane w samochodach marek Fiat oraz Opel) oraz 2. 0 MZR-CD (stosowane w samochodach marki Mazda). Obecnie, nowe jednostki napędowe coraz częściej wyposażane są w klapy gaszące przy kolektorze dolotowym, których zadaniem jest zamknięcie wlotów powietrza do cylindrów po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, a co za tym idzie uniemożliwienie dalszego spalania doprowadzanego przez turbosprężarkę oleju silnikowego.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *