zmotoryzowana.pl
zmotoryzowana.plarrow right†Dieselarrow right†Mercedes W212 Diesel: Który silnik wybrać? Poradnik kupującego
Maja Olszewska

Maja Olszewska

|

24 sierpnia 2025

Mercedes W212 Diesel: Który silnik wybrać? Poradnik kupującego

Mercedes W212 Diesel: Który silnik wybrać? Poradnik kupującego

Szukasz Mercedesa W212 i zastanawiasz się nad silnikiem Diesla? Wybór odpowiedniej jednostki napędowej to klucz do bezproblemowej eksploatacji i uniknięcia kosztownych niespodzianek. W tym artykule przyjrzymy się bliżej dostępnym silnikom Diesla w W212, wskazując ich mocne i słabe strony, abyś mógł podjąć świadomą decyzję.

Wybór silnika Diesla w Mercedesie W212 kluczowe wskazówki przed zakupem

  • Czterocylindrowy OM651 jest oszczędny, ale wczesne roczniki (do ok. 2011/2012) cierpiały na problemy z kosztownymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi Delphi.
  • Sześciocylindrowy OM642 (V6) oferuje wyższą kulturę pracy i moc, lecz boryka się z drogimi w naprawie usterkami, takimi jak wycieki z chłodniczki oleju czy awarie klap wirowych w kolektorze.
  • W obu jednostkach napęd rozrządu umieszczony jest od strony skrzyni biegów, co czyni jego ewentualną wymianę bardzo kosztowną, wymagającą demontażu silnika.
  • Wersje poliftingowe (od 2013 roku) są znacznie bardziej dopracowane, z wyeliminowaną większością "chorób wieku dziecięcego".
  • Kluczowa jest weryfikacja historii serwisowej, ze szczególnym uwzględnieniem wymiany wtryskiwaczy w OM651 oraz stanu rozrządu w obu typach silników.

Mercedes-Benz W212, produkowany w latach 2009-2016, to jeden z najpopularniejszych modeli tej marki na rynku wtórnym. Jego przestronność, komfort i prestiż przyciągają wielu kierowców. Jednakże, decydując się na używanego diesla, kluczowe jest zrozumienie specyfiki poszczególnych jednostek napędowych. Świadomy wybór silnika to gwarancja niższych kosztów eksploatacji i mniejszej liczby wizyt u mechanika.

Mercedes W212 silnik OM651

Czterocylindrowy silnik OM651: Oszczędność z pułapkami

Silnik OM651, ceniony za swoją oszczędność, występował w Mercedesie W212 w kilku wariantach mocy: jako 200 CDI generujący 136 KM, 220 CDI o mocy 170 KM, a także jako 250 CDI, który dzięki podwójnemu turbodoładowaniu oferował aż 204 KM. Wariant 200 CDI jest idealny dla kierowców ceniących spokój i niskie spalanie, podczas gdy 250 CDI zapewnia już zauważalnie lepszą dynamikę, choć nadal pozostaje jednostką relatywnie ekonomiczną.

Główną zaletą OM651 jest jego wysoka oszczędność paliwa, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla osób pokonujących wiele kilometrów. Niestety, wczesne wersje tej jednostki, produkowane do około 2011/2012 roku, borykały się z poważnym problemem. Dotyczył on nietrwałych piezoelektrycznych wtryskiwaczy firmy Delphi. Ich awaria była nie tylko częsta, ale przede wszystkim niezwykle kosztowna w naprawie, ponieważ były to komponenty o bardzo wysokiej cenie zakupu.

Rozpoznanie egzemplarzy z wadliwymi wtryskiwaczami wymaga pewnej wiedzy. Głównie dotyczy to roczników do około 2011/2012. Objawy mogą być różne, od nierównej pracy silnika po problemy z uruchomieniem. Orientacyjny koszt wymiany kompletu wtryskiwaczy, jeśli dojdzie do awarii, może sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych. Na szczęście, Mercedes szybko zareagował na te problemy. Po około 2011/2012 roku zaczęto stosować trwalsze i tańsze wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch, które znacząco poprawiły niezawodność tej jednostki.

Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę w silniku OM651, jest umiejscowienie napędu rozrządu. Łańcuch rozrządu znajduje się od strony skrzyni biegów. Oznacza to, że w przypadku jego zużycia lub konieczności wymiany, jest to operacja niezwykle kosztowna, wymagająca demontażu całego silnika z samochodu. Dlatego tak ważne jest zwrócenie uwagi na wszelkie niepokojące dźwięki dochodzące z okolic rozrządu.

Typowe objawy zużycia łańcucha rozrządu w OM651 to przede wszystkim metaliczne stukanie lub grzechotanie, szczególnie słyszalne na zimnym silniku lub podczas przyspieszania. Warto również posłuchać pracy silnika na biegu jałowym, czy nie pojawiają się nietypowe odgłosy.

  • Podwójne turbodoładowanie w wersji 250 CDI, mimo że zwiększa moc, nie stanowi dodatkowego znaczącego ryzyka awarii w porównaniu do wersji z jednym turbo. Nadal jest to ten sam silnik OM651, z jego typowymi bolączkami dotyczącymi wtryskiwaczy i rozrządu. Po prostu oferuje lepsze osiągi przy zachowaniu relatywnie niskiego spalania.

Mercedes W212 silnik OM642 V6

Legendarny diesel 3.0 V6 OM642: Moc i kultura, ale z wysoką ceną

Silnik OM642, czyli jednostka 3.0 V6, to propozycja dla tych, którzy cenią sobie przede wszystkim wysoką kulturę pracy, moc i doskonałą dynamikę. W W212 spotkamy go w różnych wariantach: jako 300 CDI (oferujący 204 KM lub 231 KM), 350 CDI (z mocą 231 KM lub 265 KM), a także w wersjach BlueTEC (z systemem AdBlue), które miały moce od 211 KM do 258 KM. Każdy z tych wariantów zapewnia imponujące osiągi i płynne przyspieszenie.

Jednakże, mimo swoich niewątpliwych zalet, silnik OM642 również ma swoje kosztowne "haczyki", o których warto wiedzieć przed zakupem.

Jednym z najczęściej spotykanych problemów są wycieki z chłodniczki oleju. Jest ona umieszczona w specyficznym miejscu pomiędzy głowicami silnika. Taka lokalizacja znacznie utrudnia dostęp do niej, co sprawia, że naprawa jest bardzo pracochłonna i tym samym kosztowna. Wyciekający olej może również przedostać się do układu chłodzenia, powodując dalsze problemy.

Kolejnym potencjalnym źródłem awarii są klapy wirowe w kolektorze ssącym. Z czasem mogą się one obluzować lub nawet urwać. Jeśli do tego dojdzie, istnieje poważne ryzyko, że fragmenty klapy wpadną do cylindrów, co może skutkować poważnymi uszkodzeniami silnika. Dlatego warto zwrócić uwagę na wszelkie niepokojące dźwięki dochodzące z okolic kolektora ssącego.

Podobnie jak w przypadku silnika OM651, również w OM642 łańcuch rozrządu stanowi potencjalny problem. Z czasem może się on rozciągnąć, co objawia się charakterystycznym metalicznym brzęczeniem. Wymiana łańcucha w tym silniku jest równie kosztowna, co w jednostce czterocylindrowej, ze względu na konieczność demontażu silnika.

Wersje BlueTEC silnika OM642 wprowadziły dodatkowy system oczyszczania spalin AdBlue. Choć ma on na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, może generować nowe problemy. Dodatkowa ekologia to dodatkowe komponenty, które mogą ulec awarii.

  • Najczęstsze awarie systemu AdBlue obejmują pompy oraz czujniki tlenków azotu (NOx). Ich uszkodzenie może skutkować komunikatami o błędach na desce rozdzielczej, a w skrajnych przypadkach uniemożliwić dalszą jazdę. Koszty naprawy tych elementów również mogą być znaczące.

Lifting W212 w 2013 roku: Czy poprawki rozwiązały problemy?

W 2013 roku Mercedes-Benz W212 przeszedł znaczący lifting, który objął również jednostki napędowe. W silnikach OM651 wprowadzono przede wszystkim poprawki dotyczące układu wtryskowego, zastępując wadliwe wtryskiwacze Delphi trwalszymi wariantami Bosch. Zmodyfikowano również niektóre elementy osprzętu, aby zwiększyć ogólną niezawodność. W przypadku silnika OM642, choć nie przeszedł on tak rewolucyjnych zmian, również wprowadzono drobne modyfikacje mające na celu poprawę trwałości, na przykład w obszarze układu smarowania i chłodzenia.

Odpowiedź brzmi: tak, wersje poliftingowe są znacząco bardziej dopracowane i wolne od większości wcześniejszych problemów. Choć nadal warto zachować czujność i dokładnie sprawdzić stan techniczny, ryzyko wystąpienia kosztownych awarii typowych dla pierwszych lat produkcji jest znacznie mniejsze. Dlatego też, jeśli budżet na to pozwala, zakup egzemplarza po liftingu jest zdecydowanie bezpieczniejszym wyborem.

Werdykt: Jaki diesel w W212 to najlepszy kompromis dla Ciebie?

  • Silnik OM651 będzie idealnym wyborem dla osób, które priorytetowo traktują niskie zużycie paliwa i pokonują głównie długie trasy. Jest to również dobra opcja dla tych, którzy są gotowi zaakceptować ryzyko związane z wczesnymi rocznikami (i ewentualnie przygotować się na potencjalne koszty naprawy wtryskiwaczy) lub szukają wersji poliftowej, która jest znacznie bardziej dopracowana.
  • Silnik V6 OM642 to propozycja dla kierowców ceniących sobie wyższą kulturę pracy, moc i lepszą dynamikę. Jest to wybór dla tych, którzy są gotowi ponieść potencjalnie wyższe koszty serwisu i napraw, ale w zamian oczekują bardziej prestiżowych wrażeń z jazdy. Wersje poliftowe OM642 również są bardziej polecane ze względu na wyższą niezawodność.
  1. Historia serwisowa: Dokładnie przeanalizuj historię serwisową pojazdu. Szukaj potwierdzeń regularnych przeglądów i wymian płynów eksploatacyjnych.
  2. Stan wtryskiwaczy (OM651): Jeśli wybierasz OM651, zwróć szczególną uwagę na rocznik. W przypadku starszych aut, zapytaj o historię wymiany wtryskiwaczy. Warto też sprawdzić, czy nie ma błędów diagnostycznych związanych z układem wtryskowym.
  3. Stan rozrządu (oba silniki): Posłuchaj pracy silnika na zimno i na ciepło. Wszelkie metaliczne stuki czy grzechotanie mogą świadczyć o zużyciu łańcucha. Warto zapytać o ostatnią wymianę rozrządu jeśli była robiona, to świetny znak.
  4. Wycieki (OM642): W silniku V6 dokładnie obejrzyj silnik od góry i od dołu w poszukiwaniu śladów wycieków oleju, zwłaszcza w okolicach chłodniczki oleju.
  5. Działanie systemu AdBlue (BlueTEC): Jeśli interesuje Cię wersja BlueTEC, sprawdź, czy nie wyświetlają się żadne komunikaty o błędach związane z systemem AdBlue. Upewnij się, że płyn jest uzupełniany zgodnie z zaleceniami.
  6. Ogólny stan techniczny: Nie zapomnij o standardowych czynnościach kontrolnych sprawdzeniu stanu hamulców, zawieszenia, układu kierowniczego oraz działania klimatyzacji.

Przeczytaj również: Czy diesel ma katalizator? Sprawdź objawy awarii i jak dbać

Podsumowanie: Kluczowe wnioski i Twoje dalsze kroki

Wybór odpowiedniego silnika Diesla w Mercedesie W212 to klucz do satysfakcjonującej i bezproblemowej eksploatacji. Przeanalizowaliśmy szczegółowo jednostki OM651 i OM642, wskazując ich mocne strony, potencjalne problemy oraz różnice między wersjami przed- i poliftingowymi. Teraz wiesz już, na co zwrócić uwagę, aby Twój przyszły Mercedes był źródłem radości, a nie kłopotów.

  • Wczesne wersje OM651 (do ok. 2011/2012) mogą mieć problemy z drogimi wtryskiwaczami Delphi; wersje poliftowe są znacznie bezpieczniejsze.
  • OM642 V6 oferuje lepszą kulturę pracy i moc, ale wymaga uwagi na potencjalne wycieki z chłodniczki oleju i awarie klap wirowych.
  • Rozrząd umieszczony od strony skrzyni biegów w obu silnikach to kosztowna potencjalna naprawa warto to sprawdzić.
  • Wersje po liftingu (od 2013 roku) generalnie wyeliminowały większość "chorób wieku dziecięcego".

Z mojego doświadczenia wynika, że kluczem do sukcesu przy zakupie używanego Mercedesa jest cierpliwość i dokładna weryfikacja. Nie spiesz się z decyzją, sprawdź historię serwisową i, jeśli to możliwe, skorzystaj z pomocy zaufanego mechanika. Pamiętaj, że nawet najlepszy silnik wymaga odpowiedniego serwisowania, a świadomość potencjalnych problemów pozwoli Ci ich uniknąć lub szybko zareagować.

A jakie są Twoje doświadczenia z silnikami Diesla w Mercedesie W212? Czy masz jakieś dodatkowe wskazówki dla osób planujących zakup? Podziel się swoją opinią w komentarzach poniżej!

Najczęstsze pytania

Silnik OM651, zwłaszcza wczesne roczniki (do ok. 2011/2012), mógł sprawiać problemy z wtryskiwaczami Delphi. Wersje poliftingowe są znacznie bardziej dopracowane i niezawodne. Kluczowa jest historia serwisowa.

Wszystkie wersje OM642 oferują dobrą dynamikę i kulturę pracy. Warto jednak zwrócić uwagę na wersje poliftingowe, które są bardziej dopracowane i mają mniej problemów z wyciekami czy klapami wirowymi.

Tak, rozrząd w obu silnikach (OM651 i OM642) umieszczony jest od strony skrzyni biegów. Jego wymiana jest bardzo kosztowna i wymaga demontażu silnika.

Sprawdź historię serwisową, stan wtryskiwaczy (OM651), rozrządu (oba silniki), poszukaj wycieków (OM642) i upewnij się, że wersja BlueTEC nie ma problemów z AdBlue.

Tagi:

mercedes w212 jaki silnik diesla
mercedes w212 silnik diesla
najlepszy silnik diesel mercedes w212
awarie silnika mercedes w212
koszty utrzymania mercedes w212 diesel
wybór silnika do mercedesa w212

Udostępnij artykuł

Autor Maja Olszewska
Maja Olszewska
Jestem Maja Olszewska, pasjonatka motoryzacji z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w branży. Moja droga zawodowa rozpoczęła się od pracy w serwisach samochodowych, gdzie zdobyłam praktyczną wiedzę na temat mechaniki i technologii pojazdów. Specjalizuję się w analizie nowoczesnych rozwiązań motoryzacyjnych oraz trendów rynkowych, co pozwala mi na bieżąco śledzić innowacje i zmiany w tej dynamicznej dziedzinie. Moim celem jest dostarczanie rzetelnych informacji oraz praktycznych porad, które pomogą czytelnikom zrozumieć złożoność świata motoryzacji. Wierzę, że każdy powinien mieć dostęp do dokładnych i aktualnych danych, dlatego dokładam wszelkich starań, aby moje artykuły były oparte na solidnych badaniach i sprawdzonych źródłach. W moim pisaniu staram się łączyć pasję z profesjonalizmem, co sprawia, że moje teksty są nie tylko informacyjne, ale również angażujące i przyjemne w odbiorze. Dzięki mojemu zaangażowaniu w rozwój branży motoryzacyjnej oraz chęci dzielenia się wiedzą, mam nadzieję inspirować innych do odkrywania fascynującego świata motoryzacji.

Napisz komentarz

Zobacz więcej