zmotoryzowana.pl
zmotoryzowana.plarrow right†Porady samochodowearrow right†Rejestracja auta z Niemiec: krok po kroku, koszty i terminy
Maja Olszewska

Maja Olszewska

|

26 sierpnia 2025

Rejestracja auta z Niemiec: krok po kroku, koszty i terminy

Rejestracja auta z Niemiec: krok po kroku, koszty i terminy

Spis treści

Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec może wydawać się skomplikowana, ale z odpowiednim przewodnikiem staje się prostsza. Ten artykuł to Twój kompleksowy poradnik "krok po kroku", który przeprowadzi Cię przez cały proces, od zebrania dokumentów po odbiór polskich tablic. Dzięki niemu zrozumiesz wymagane formalności, koszty i terminy, minimalizując ryzyko błędów i oszczędzając czas.

Rejestracja auta z Niemiec Twój przewodnik po dokumentach, kosztach i terminach

  • Zbierz kluczowe dokumenty od sprzedawcy: niemieckie dowody rejestracyjne (briefy) oraz umowę kupna-sprzedaży/fakturę.
  • Zleć tłumaczenie przysięgłe wszystkich niemieckich dokumentów na język polski.
  • Opłać akcyzę w ciągu 30 dni od sprowadzenia auta, składając deklarację AKC-U/S (stawki 3,1% lub 18,6% w zależności od pojemności silnika).
  • Wykonaj pierwsze badanie techniczne w Polsce, niezbędne do rejestracji pojazdu.
  • Zarejestruj pojazd w Wydziale Komunikacji, składając komplet dokumentów i uiszczając opłaty (około 160 zł).
  • Wykup obowiązkowe ubezpieczenie OC najpóźniej w dniu rejestracji samochodu.

Wiem z własnego doświadczenia, jak wiele pytań i wątpliwości może pojawić się podczas rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy, zwłaszcza z Niemiec. Ten poradnik został stworzony po to, by rozwiać wszelkie Twoje obawy. Przeprowadzę Cię przez każdy etap, od zbierania dokumentów, przez formalności celno-skarbowe, aż po wizytę w urzędzie. Celem jest, abyś czuł się pewnie i wiedział, co robić, unikając przy tym kosztownych pomyłek.

Niemieckie dokumenty samochodowe Fahrzeugbrief Fahrzeugschein

Kluczowe dokumenty od niemieckiego sprzedawcy

Pierwszym i absolutnie fundamentalnym krokiem w całym procesie jest prawidłowe zgromadzenie dokumentów od niemieckiego sprzedawcy. Bez tych dokumentów dalsze kroki będą niemożliwe, dlatego warto poświęcić im szczególną uwagę. Upewnij się, że masz wszystko, czego potrzebujesz, zanim jeszcze opuścisz plac sprzedawcy.

„Duży brief” i „Mały brief” jak wyglądają i co sprawdzić?

Podstawą są dwa kluczowe dokumenty z Niemiec: Fahrzeugschein (część I, tzw. mały brief) oraz Fahrzeugbrief (część II, tzw. duży brief). Fahrzeugschein zawiera podstawowe informacje o pojeździe, takie jak numer VIN, dane techniczne, numer rejestracyjny. Z kolei Fahrzeugbrief to dokument potwierdzający własność pojazdu i zawiera bardziej szczegółowe dane, w tym historię właścicieli. Przy sprawdzaniu tych dokumentów zwróć uwagę na:

  • Zgodność numeru VIN: Musi on być identyczny we wszystkich dokumentach (Fahrzeugschein, Fahrzeugbrief, a docelowo na samochodzie).
  • Dane sprzedawcy: Upewnij się, że dane osoby sprzedającej pojazd zgadzają się z danymi właściciela widniejącymi w Fahrzeugbrief.
  • Dane techniczne pojazdu: Sprawdź, czy dane takie jak pojemność silnika, rodzaj paliwa czy liczba miejsc pasują do tego, co oferuje sprzedawca.
  • Brak wpisów o szkodzie całkowitej: Choć rzadko, warto upewnić się, że w dokumentach nie ma informacji o kasacji pojazdu.

Umowa kupna-sprzedaży czy faktura? Co jest lepsze i jakie dane musi zawierać?

Zarówno umowa kupna-sprzedaży, jak i faktura są dokumentami potwierdzającymi nabycie pojazdu i są akceptowane przez polskie urzędy. Wybór między nimi często zależy od tego, od kogo kupujesz samochód (osoba prywatna czy firma). Niezależnie od formy, dokument musi zawierać kluczowe informacje:

  • Dane sprzedającego: Pełne imię i nazwisko, adres, numer dowodu osobistego (lub dane firmy: nazwa, adres, NIP, REGON).
  • Dane kupującego: Pełne imię i nazwisko, adres, numer dowodu osobistego (lub dane firmy).
  • Dane pojazdu: Marka, model, numer VIN, rok produkcji, numer rejestracyjny (jeśli był).
  • Cena zakupu: Kwota powinna być podana w walucie transakcji (np. euro) oraz jej równowartość w złotówkach.
  • Data i miejsce zawarcia umowy.
  • Podpisy obu stron.

Pamiętaj: Jeśli kupujesz auto od osoby prywatnej, umowa kupna-sprzedaży jest standardem. Jeśli od komisu lub dealera, otrzymasz fakturę VAT lub VAT-marża.

Czy potrzebujesz książki serwisowej i certyfikatu COC?

Książka serwisowa i certyfikat COC (Certificate of Conformity) nie są obowiązkowe do samej rejestracji pojazdu w Polsce. Jednakże, ich posiadanie jest bardzo wskazane. Książka serwisowa stanowi dowód regularnych przeglądów i napraw, co może podnieść wartość pojazdu i ułatwić jego późniejszą sprzedaż. Certyfikat COC natomiast zawiera szczegółowe dane techniczne i homologacyjne pojazdu, które mogą być pomocne podczas badania technicznego, zwłaszcza jeśli niektóre informacje nie są łatwo dostępne w standardowych dokumentach.

Tłumaczenie przysięgłe dokumentów samochodowych

Tłumaczenia jak uniknąć kosztownych błędów

Kolejnym nieodzownym etapem jest tłumaczenie dokumentów. Bez tego ani rusz w polskim urzędzie. Warto podejść do tego zadania z rozwagą, aby uniknąć sytuacji, w której dokumenty zostaną odrzucone z powodu błędów w tłumaczeniu.

Które dokumenty bezwzględnie wymagają tłumaczenia przysięgłego?

Bezwzględnie musisz zlecić tłumaczenie przysięgłe następujących dokumentów:

  • Niemiecki dowód rejestracyjny część I (Fahrzeugschein).
  • Niemiecki dowód rejestracyjny część II (Fahrzeugbrief).
  • Umowa kupna-sprzedaży lub faktura zakupu pojazdu.

Ważne jest, aby tłumaczenie było wykonane przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę Ministerstwa Sprawiedliwości.

Jak znaleźć dobrego tłumacza i ile to kosztuje?

Najlepszym sposobem na znalezienie tłumacza przysięgłego jest skorzystanie z oficjalnej listy dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Możesz też poszukać rekomendacji w internecie lub zapytać w lokalnym wydziale komunikacji. Koszt tłumaczenia kompletu dokumentów (czyli wspomnianych trzech pozycji) zazwyczaj mieści się w przedziale 100-200 zł. Cena może się różnić w zależności od tłumacza i jego lokalizacji.

Podatek akcyzowy jak go obliczyć i zapłacić

Akcyza to jeden z tych etapów, który budzi najwięcej emocji, głównie ze względu na potencjalnie wysokie koszty. Zrozumienie zasad jej naliczania i terminów jest kluczowe.

Deklaracja AKC-U/S instrukcja wypełniania krok po kroku

Po sprowadzeniu samochodu do Polski masz 14 dni na złożenie deklaracji AKC-U/S w Urzędzie Skarbowym. Obecnie najwygodniej zrobić to elektronicznie:

  1. Zaloguj się do systemu: Wejdź na stronę PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych) i zaloguj się za pomocą Profilu Zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego.
  2. Wybierz odpowiedni formularz: Znajdź i wybierz formularz deklaracji AKC-U/S dotyczący nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.
  3. Wypełnij dane pojazdu: Podaj wszystkie wymagane informacje dotyczące samochodu, takie jak marka, model, numer VIN, rok produkcji, pojemność silnika, rodzaj paliwa.
  4. Określ wartość pojazdu: Wpisz wartość celną pojazdu, która zazwyczaj jest równa cenie zakupu podanej na umowie lub fakturze.
  5. Wybierz stawkę akcyzy: Na podstawie pojemności silnika wybierz odpowiednią stawkę (3,1% lub 18,6%).
  6. Oblicz należną akcyzę: System powinien automatycznie obliczyć kwotę podatku.
  7. Złóż deklarację: Po weryfikacji danych, wyślij deklarację elektronicznie.

Pamiętaj, że masz również 30 dni na zapłatę wyliczonej akcyzy.

Stawki 3,1% vs 18,6% od czego zależy wysokość Twojej akcyzy?

Wysokość podatku akcyzowego jest ściśle powiązana z pojemnością silnika sprowadzanego pojazdu. Obowiązują dwie podstawowe stawki:

  • 3,1% wartości pojazdu dotyczy samochodów osobowych z silnikiem o pojemności do 2000 cm³.
  • 18,6% wartości pojazdu dotyczy samochodów osobowych z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm³.

Wartość pojazdu, od której naliczana jest akcyza, to zazwyczaj cena zakupu podana w umowie lub fakturze. Urzędy skarbowe mogą jednak weryfikować tę wartość i w przypadku rażącego zaniżenia, naliczyć akcyzę od wartości rynkowej.

Jakie są terminy, których przekroczenie grozi karą finansową?

Kluczowe terminy, których bezwzględnie należy przestrzegać w kontekście akcyzy, to:

  • 14 dni od daty przekroczenia granicy Polski na złożenie deklaracji AKC-U/S.
  • 30 dni od daty przekroczenia granicy Polski na zapłatę należnego podatku akcyzowego.

Przekroczenie tych terminów może skutkować nałożeniem kar finansowych przez urząd skarbowy.

Samochody hybrydowe i elektryczne czy zapłacisz niższą akcyzę?

Tak, dla samochodów hybrydowych plug-in (PHEV) oraz w pełni elektrycznych (BEV) obowiązują znacznie korzystniejsze stawki akcyzy. W przypadku samochodów w pełni elektrycznych akcyza wynosi 0%. Dla hybryd plug-in stawka jest obniżona do 50% wartości pojazdu, czyli wynosi odpowiednio 1,55% (zamiast 3,1%) lub 9,3% (zamiast 18,6%). To znacząca ulga dla posiadaczy takich pojazdów.

Pierwsze badanie techniczne samochodu z zagranicy

Pierwsze badanie techniczne w Polsce co sprawdzi diagnosta

Każdy samochód sprowadzony z zagranicy, niezależnie od tego, czy przeszedł już badania techniczne w swoim kraju pochodzenia, musi przejść pierwsze badanie techniczne w Polsce. Jest to warunek konieczny do zarejestrowania pojazdu.

Czym różni się "przegląd zerowy" od standardowego badania?

Pierwsze badanie techniczne pojazdu sprowadzonego z zagranicy, często nazywane potocznie "przeglądem zerowym", jest bardziej szczegółowe niż standardowy przegląd okresowy. Diagnosta dokładnie sprawdza zgodność numeru VIN pojazdu z danymi zawartymi w dokumentach (niemieckich briefach i ich tłumaczeniach), a także stan techniczny wszystkich kluczowych układów pojazdu. Obejmuje to m.in. układ hamulcowy, kierowniczy, zawieszenie, oświetlenie, emisję spalin oraz stan ogumienia. Koszt takiego badania jest zazwyczaj wyższy niż standardowego przeglądu i wynosi około 160-200 zł.

Jakie dokumenty zabrać ze sobą na stację kontroli pojazdów?

Aby przeprowadzić pierwsze badanie techniczne, na stację kontroli pojazdów musisz zabrać ze sobą:

  • Niemieckie dowody rejestracyjne (Fahrzeugschein i Fahrzeugbrief).
  • Przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży lub fakturę.
  • Jeśli posiadasz, certyfikat COC (choć nie jest obowiązkowy, może ułatwić pracę diagnoscie).

Najczęstsze usterki, które mogą uniemożliwić uzyskanie wpisu do dowodu

Podczas pierwszego badania technicznego diagnosta może wykryć szereg usterek lub niezgodności, które uniemożliwią uzyskanie pozytywnego wyniku. Do najczęstszych należą:

  • Niezgodność numeru VIN: Różnice między numerem VIN w dokumentach a tym wybitym na pojeździe.
  • Problemy z oświetleniem: Niesprawne światła pozycyjne, mijania, drogowe, kierunkowskazy, światła stopu lub przeciwmgielne.
  • Stan opon: Zbyt mały bieżnik, uszkodzenia mechaniczne, nieodpowiedni rozmiar.
  • Układ hamulcowy: Niewydolność hamulców, nierównomierne hamowanie, wycieki płynu hamulcowego.
  • Emisja spalin: Przekroczenie dopuszczalnych norm.
  • Brak wymaganego wyposażenia: Brak sprawnej gaśnicy, trójkąta ostrzegawczego, apteczki (choć te ostatnie mogą być różnie interpretowane).
  • Wycieki płynów eksploatacyjnych: Oleju silnikowego, płynu chłodniczego, płynu hamulcowego.

Upewnij się, że pojazd jest w dobrym stanie technicznym przed wizytą na stacji, aby uniknąć dodatkowych kosztów i stresu.

Wydział Komunikacji dokumenty rejestracja samochodu

Finał w Wydziale Komunikacji Twoja checklista

Po przejściu wszystkich poprzednich etapów, nadszedł czas na ostatni krok wizytę w Wydziale Komunikacji właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania. Tutaj złożysz wszystkie dokumenty i uzyskasz polskie tablice rejestracyjne.

Kompletna lista dokumentów, które musisz złożyć przy okienku

Przygotuj następujące dokumenty, aby usprawnić proces rejestracji:

  1. Wniosek o rejestrację pojazdu: Dostępny w urzędzie lub do pobrania online.
  2. Przetłumaczone niemieckie dokumenty: Oryginały Fahrzeugbrief i Fahrzeugschein wraz z ich przysięgłymi tłumaczeniami.
  3. Przetłumaczona umowa kupna-sprzedaży lub faktura: Oryginał dokumentu wraz z jego przysięgłym tłumaczeniem.
  4. Potwierdzenie zapłaty akcyzy: Dowód wpłaty podatku akcyzowego lub potwierdzenie złożenia deklaracji AKC-U/S.
  5. Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego: Dokument potwierdzający przejście pierwszego badania technicznego w Polsce.
  6. Niemieckie tablice rejestracyjne: Jeśli pojazd na nich przyjechał do Polski.
  7. Dowód osobisty: Do weryfikacji tożsamości.
  8. Potwierdzenie dokonania opłat rejestracyjnych: Dowód uiszczenia wymaganych należności urzędowych.

Jakie opłaty czekają Cię w urzędzie? Dokładne wyliczenie kosztów

Całkowity koszt rejestracji pojazdu w Wydziale Komunikacji wynosi około 160 zł. Ta kwota obejmuje:

  • Tablice rejestracyjne: Koszt kompletu polskich tablic.
  • Dowód rejestracyjny: Wydanie nowego dokumentu.
  • Pozwolenie czasowe: Wydanie tymczasowego dowodu rejestracyjnego.
  • Nalepka legalizacyjna: Umieszczana na dowodzie rejestracyjnym.
  • Opłata ewidencyjna: Niewielka opłata administracyjna.

Pamiętaj, że do tej kwoty należy jeszcze doliczyć koszt ubezpieczenia OC.

Pozwolenie czasowe i "miękki" dowód kiedy otrzymasz stałe dokumenty?

Po złożeniu wszystkich dokumentów i uiszczeniu opłat w Wydziale Komunikacji, otrzymasz pozwolenie czasowe na jazdę (tzw. "miękki" dowód rejestracyjny) oraz polskie tablice rejestracyjne. Pozwolenie czasowe jest zazwyczaj ważne przez 30 dni. W tym czasie urząd przygotuje dla Ciebie docelowy, twardy dowód rejestracyjny. O terminie odbioru stałego dowodu zostaniesz poinformowany przez urząd, zazwyczaj jest to kilka dni roboczych od złożenia wniosku.

Co zrobić z niemieckimi tablicami rejestracyjnymi?

Niemieckie tablice rejestracyjne należy oddać w Wydziale Komunikacji w momencie składania dokumentów do rejestracji pojazdu. Są one dowodem, że pojazd został wyrejestrowany w Niemczech i nie będzie już poruszał się po tamtejszych drogach pod tymi numerami.

Ubezpieczenie OC samochodu z zagranicy

Obowiązkowe OC kiedy i jak ubezpieczyć samochód

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC) jest absolutnie obowiązkowe dla każdego pojazdu mechanicznego poruszającego się po polskich drogach. Bez ważnej polisy OC nie możesz legalnie użytkować samochodu.

Czy niemieckie ubezpieczenie jest ważne w Polsce?

Niemieckie ubezpieczenie OC, w tym tzw. Zielona Karta, może być ważne w Polsce przez określony czas od momentu zakupu pojazdu. Jednakże, jeśli zamierzasz zarejestrować samochód na stałe w Polsce, będziesz musiał wykupić polską polisę OC. Niemieckie ubezpieczenie zazwyczaj nie wystarcza do legalnej, długoterminowej rejestracji i użytkowania pojazdu w naszym kraju.

Krótkoterminowe OC na 30 dni czy to się opłaca?

Tak, jest to bardzo dobre rozwiązanie, szczególnie jeśli potrzebujesz czasu na załatwienie wszystkich formalności związanych z rejestracją. Krótkoterminowe ubezpieczenie OC na 30 dni pozwala na legalne poruszanie się pojazdem, np. w drodze na pierwsze badanie techniczne, do urzędu komunikacji czy na wizytę u tłumacza. Jest to rozwiązanie elastyczne i często tańsze niż od razu wykupowanie rocznej polisy, zwłaszcza jeśli nie masz pewności co do dalszych losów pojazdu.

Kiedy najpóźniej musisz wykupić roczną polisę OC?

Obowiązek posiadania ważnej polisy OC jest ściśle związany z rejestracją pojazdu. Najpóźniej w dniu, w którym odbierasz polskie tablice rejestracyjne i dowód rejestracyjny, musisz posiadać ważną, roczną polisę OC. Możesz ją wykupić wcześniej, ale jej okres ważności powinien obejmować dzień rejestracji.

Podsumowanie kosztów ile zapłacisz za sprowadzenie i rejestrację

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję o zakupie auta z Niemiec, warto mieć jasny obraz potencjalnych kosztów. Poniżej przedstawiam przykładowe kalkulacje, które pomogą Ci oszacować całkowity wydatek.

Przykładowa kalkulacja dla popularnego modelu z silnikiem do 2.0L

Załóżmy, że kupujesz popularny samochód z silnikiem benzynowym o pojemności do 2.0L, którego wartość rynkowa to około 20 000 zł:

  • Tłumaczenia dokumentów: ok. 150 zł
  • Akcyza (3,1% od 20 000 zł): 620 zł
  • Pierwsze badanie techniczne: ok. 180 zł
  • Opłaty rejestracyjne w Wydziale Komunikacji: ok. 160 zł
  • Suma podstawowych kosztów: 1110 zł
  • *Do tego należy doliczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia OC.*

Przykładowa kalkulacja dla auta z silnikiem powyżej 2.0L

Teraz rozważmy zakup samochodu z silnikiem diesla lub benzynowym o pojemności powyżej 2.0L, również o wartości rynkowej 20 000 zł:

  • Tłumaczenia dokumentów: ok. 150 zł
  • Akcyza (18,6% od 20 000 zł): 3720 zł
  • Pierwsze badanie techniczne: ok. 180 zł
  • Opłaty rejestracyjne w Wydziale Komunikacji: ok. 160 zł
  • Suma podstawowych kosztów: 4210 zł
  • *Do tego należy doliczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia OC.*

Jak widać, pojemność silnika ma ogromny wpływ na ostateczny koszt rejestracji ze względu na podatek akcyzowy.

Najczęściej popełniane błędy przy rejestracji jak ich uniknąć

Nawet najlepiej przygotowany proces może zostać pokrzyżowany przez drobne błędy formalne. Oto kilka najczęstszych pułapek i wskazówki, jak ich unikać.

Błędy w umowie kupna-sprzedaży, które mogą zablokować rejestrację

Najczęstsze błędy w umowach lub fakturach to:

  • Brak kompletu danych: Niewypełnione wszystkie wymagane pola dotyczące sprzedającego, kupującego lub pojazdu.
  • Niezgodność danych: Dane sprzedającego w umowie nie zgadzają się z jego dowodem tożsamości, lub dane pojazdu (np. VIN) są błędne.
  • Brak podpisu: Umowa niepodpisana przez obie strony.
  • Niejasne sformułowania: Szczególnie dotyczące stanu technicznego pojazdu lub sposobu płatności.
  • Brak wskazania wartości pojazdu: Szczególnie istotne dla celów akcyzowych.

Rada: Zawsze dokładnie sprawdzaj umowę przed podpisaniem i upewnij się, że wszystkie dane są poprawne i kompletne.

Problem zaniżonej wartości pojazdu na fakturze a kontrola urzędu skarbowego

Zaniżanie wartości pojazdu na umowie kupna-sprzedaży lub fakturze w celu obniżenia podatku akcyzowego jest częstą praktyką, ale niezwykle ryzykowną. Urzędy skarbowe dysponują narzędziami do weryfikacji wartości rynkowej pojazdów. Jeśli wartość podana w dokumentach będzie rażąco niższa od rynkowej, urząd może przeprowadzić kontrolę i naliczyć akcyzę od wartości ustalonej przez siebie, a do tego doliczyć odsetki karne. W skrajnych przypadkach może to skończyć się nawet postępowaniem karnoskarbowym.

Przekroczenie ustawowych terminów jakie są realne konsekwencje?

Jak już wspominałem, kluczowe terminy to 14 dni na złożenie deklaracji AKC-U/S i 30 dni na zapłatę akcyzy oraz rejestrację pojazdu od momentu jego sprowadzenia do Polski. Przekroczenie tych terminów wiąże się z realnymi konsekwencjami. Za niezłożenie deklaracji AKC-U/S w terminie grozi kara grzywny. Podobnie za niezapłacenie akcyzy w terminie. Natomiast za zarejestrowanie pojazdu po upływie 30 dni od sprowadzenia, również grozi kara pieniężna. Warto pilnować tych dat, aby uniknąć dodatkowych kosztów i komplikacji prawnych.

Przeczytaj również: Legalizacja gaśnicy samochodowej: Ważność, kary i koszty. Sprawdź!

Twoja droga do rejestracji auta z Niemiec podsumowanie i kluczowe wnioski

Mam nadzieję, że ten szczegółowy przewodnik rozwiał Twoje wątpliwości i pokazał, że rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec jest procesem jak najbardziej wykonalnym. Przeszliśmy przez wszystkie kluczowe etapy od zebrania dokumentów, przez tłumaczenia i akcyzę, aż po badanie techniczne i wizytę w Wydziale Komunikacji. Teraz wiesz, jakich formalności dopełnić i jakie koszty Cię czekają.

  • Kompletność dokumentów to podstawa: Zawsze upewnij się, że masz wszystkie niezbędne dokumenty od sprzedawcy i że są one poprawne.
  • Terminy są kluczowe: Pilnuj ustawowych terminów dotyczących akcyzy i rejestracji, aby uniknąć kar finansowych.
  • Koszty mogą się różnić: Weź pod uwagę nie tylko opłaty urzędowe, ale także akcyzę (zależną od pojemności silnika), tłumaczenia i badanie techniczne.
  • Ubezpieczenie OC jest priorytetem: Nie zapomnij o wykupieniu polskiej polisy OC najpóźniej w dniu rejestracji.

Z mojego doświadczenia wiem, że największym wyzwaniem bywa początkowy etap zbierania dokumentów i zrozumienie zasad naliczania akcyzy. Jednakże, krok po kroku, wszystko staje się jasne. Pamiętaj, że cierpliwość i dokładność to Twoi najlepsi sprzymierzeńcy w tym procesie. Nie zniechęcaj się ewentualnymi drobnymi przeszkodami z odpowiednim przygotowaniem poradzisz sobie bez problemu.

Jakie są Twoje doświadczenia z rejestracją samochodu z Niemiec? Czy napotkałeś jakieś szczególne trudności, o których warto wspomnieć w komentarzach?

Najczęstsze pytania

Kluczowe są niemieckie dowody rejestracyjne (Fahrzeugbrief i Fahrzeugschein) oraz umowa kupna-sprzedaży lub faktura. Wszystkie te dokumenty muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego.

Masz 30 dni od daty przekroczenia granicy na zapłatę podatku akcyzowego. Wcześniej, bo w ciągu 14 dni, należy złożyć deklarację AKC-U/S.

Tak, każdy samochód sprowadzony z zagranicy musi przejść pierwsze badanie techniczne w kraju. Jest to warunek konieczny do jego rejestracji.

Całkowity koszt rejestracji w Wydziale Komunikacji to około 160 zł. Obejmuje on tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe i inne opłaty urzędowe.

Polskie ubezpieczenie OC musi być ważne najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu w Wydziale Komunikacji. Można wykupić krótkoterminowe OC na 30 dni.

Tagi:

jak zarejestrować samochód z niemiec
rejestracja samochodu z niemiec
jak zarejestrować auto z niemiec krok po kroku

Udostępnij artykuł

Autor Maja Olszewska
Maja Olszewska
Jestem Maja Olszewska, pasjonatka motoryzacji z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w branży. Moja droga zawodowa rozpoczęła się od pracy w serwisach samochodowych, gdzie zdobyłam praktyczną wiedzę na temat mechaniki i technologii pojazdów. Specjalizuję się w analizie nowoczesnych rozwiązań motoryzacyjnych oraz trendów rynkowych, co pozwala mi na bieżąco śledzić innowacje i zmiany w tej dynamicznej dziedzinie. Moim celem jest dostarczanie rzetelnych informacji oraz praktycznych porad, które pomogą czytelnikom zrozumieć złożoność świata motoryzacji. Wierzę, że każdy powinien mieć dostęp do dokładnych i aktualnych danych, dlatego dokładam wszelkich starań, aby moje artykuły były oparte na solidnych badaniach i sprawdzonych źródłach. W moim pisaniu staram się łączyć pasję z profesjonalizmem, co sprawia, że moje teksty są nie tylko informacyjne, ale również angażujące i przyjemne w odbiorze. Dzięki mojemu zaangażowaniu w rozwój branży motoryzacyjnej oraz chęci dzielenia się wiedzą, mam nadzieję inspirować innych do odkrywania fascynującego świata motoryzacji.

Napisz komentarz

Zobacz więcej

Rejestracja auta z Niemiec: krok po kroku, koszty i terminy